Bereid je salon voor op de kerstdrukte

Maak er iets speciaals van Zorg dat je klanten extra veel zin krijgen in de kerstperiode door de salon in thema te versieren. Kleine slingers met lampjes zijn een stijlvolle en elegante manier om wat extra’s toe te voegen, zonder dat het meteen over the top wordt. Indien je wat meer wilt uitpakken kun je slingers of grotere versieringen ophangen. Vergeet ook niet om je klanten te trakteren op iets lekkers: veel salons hebben een bakje met zoetigheden bij de kassa. Ga net dat stapje verder en bied je klanten warme chocolademelk aan zodat zij zich kunnen opwarmen.

Houd rekening met de trends Het is ook mogelijk om je klanten te verrassen door hen letterlijk de look te bieden waar zij naar op zoek zijn. Hoe? Via de site Buzzsumo. Dit is een website waarop je de meest gedeelde berichten over een bepaald onderwerp ziet. Wij hebben alvast gezocht op de meest gedeelde blogposts rondom haar en make-up. Dit is wat we hebben gevonden:

Make-up: laat je klanten kiezen uit 5 verschillende looks, gebaseerd op de stijl van beroemdheden. Inspiratie nodig? Kijk eens naar #TheList: Make-up ideeën voor de feestdagen door het toonaangevende tijdschrift Harpers Bazaar. Het artikel is meer dan 9300 keer gedeeld op social media. Haar: hier is het advies hetzelfde. Kies zo’n 5 rode loper looks die jouw klanten zullen aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan een look geïnspireerd op Brigitte Bardot. Lauren Conrad van The Hills schreef hier een succesvol artikel over, dat meer dan 58.700 keer is gedeeld.

Vergeet je loyale klanten niet De feestdagen bieden de perfecte kans om je loyaliteitsprogramma te herzien. Stuur een nieuwsbrief uit of plaats wat leuke berichten op social media om mensen warm te maken voor de kerstdagen en Oud & Nieuw. Creëer speciale aanbiedingen voor de feestdagen. Denk aan het aanbrengen van een volledige avondmake-up, inclusief knipbeurt en styling. Ook cadeaukaarten doen het rond deze tijd van het jaar goed. Grote kans dat je tevreden klanten deze willen uitdelen.

Analyseer het afgelopen jaar

Elke salon kent zijn pieken en dalen wat betreft het aantal klanten. Om een idee te krijgen van waar je nu staat, kun je kijken naar de gegevens die je hebt verzameld van het afgelopen jaar. Via je SumUp account kun je je transactieoverzicht inzien. Houd ook rekening met eventuele extra drukte. Vraag jezelf af of je een extra parttime kracht moet inhuren, of dat je je openingstijden tijdelijk kunt verruimen. Let ook op de inventaris: is het nodig om extra producten in te slaan? Werk zo ver mogelijk vooruit. Hoe beter je bent voorbereid, hoe beter je resultaten zullen zijn. Je kunt je dan tijdens de drukte richten op het bieden van extra service, wetende dat de rest allemaal geregeld is.

sharon-feijen

Sharon Feijen