SumUp & Scapino: The perfect fit.
Inhoudsopgave

Scapino en SumUp: Past perfect

Het verhaal van Scapino

Scapino werd opgericht in 1974 en is een oudgediende op het gebied van schoenmode. De leverancier van schoenen en mode bestaat al jaren en is nog steeds een gigant in Nederland die zijn bekend dankt aan zijn toegankelijke en betaalbare winkelaanbod. Scapino bouwde een band op met toegewijde klanten en biedt een uitgebreid assortiment met populaire merken, dat wordt aangevuld met een uitstekende klantenservice en ongeëvenaarde kortingen.

COVID-19 bracht ook voor Scapino, zoals voor veel bedrijven, abrupte uitdagingen met zich mee. Het roer moest om. Voor de pandemie werden de meeste producten verkocht in de winkel; slechts een klein deel van de omzet was afkomstig van internet. Vanwege strenge beperkingen en sluitingen konden klanten echter niet langer naar de lokale Scapino. Dus moesten ze wel uitwijken naar internet om hun nieuwe stappers te kpoen. 

Verbonden blijven 

Ondanks dat de winkels hun deuren dicht moesten houden, nam de omzet niet af. Scapino stond daardoor voor de uitdaging om om te schakelen naar onlinewinkelen. De klanten die normaal gesproken naar de winkel kwamen, bleven om producten vragen. Scapino moest dus snel handelen en een manier bedenken om lokale filialen en hun medewerkers op de hoogte te houden van verkoopactiviteiten. 

De oplossing? Ze kwamen met de winkel aan de deur. Medewerkers van meer dan 170 Scapino-vestigingen werden ingeschakeld om schoenen bij de klant aan huis te bezorgen. De winkelactiviteiten werden dus ingeruild voor verkoop aan de deur. Klanten bleven daardoor het sociale element van winkelen in een veilige en comfortabele omgeving ervaren. Bovendien konden Scapino-medewerkers zo in contact blijven met de mensen die hen het meest motiveerden: hun klanten. 

Een simpele oplossing in ingewikkelde tijden 

De nieuwe manier om schoenen te verkopen, kende nog wel wat plooien die Scapino glad moest strijken: medewerkers moesten een praktisch systeem hebben voor betalingen. Zo'n systeem moest tegelijkertijd compact én betrouwbaar zijn. SumUp bood uitkomst. Nadat Scapino contact met ons opnam, konden we in enkele dagen tijd 170 SumUp Air-pinapparaten implementeren, waardoor medewerkers bij de klant aan de deur betalingen konden accepteren. 

Geen gedoe dus met contant geld of wisselgeld: dankzij de contactloze levering en betaling konden Scapino-medewerkers de band met de klant behouden en veilig persoonlijke service blijven bieden. En doordat ze gebruiksvriendelijke apparaten kregen die alle soorten niet-contante betalingen accepteren, kon het personeel van Scapino zich snel aanpassen. De resultaten zijn er het bewijs van. 

Uitdagingen

Na de eerste bestelling van 170 SumUp Air-pinapparaten werden er binnen enkele dagen nog 170 pinapparaten aan Scapino-filialen geleverd. Scapino boekte in de eerste maand met SumUp meer dan 34.000 bestellingen. Dankzij de samenwerking met SumUp kon Scapino misgelopen bestellingen in de winkel compenseren zonder medewerkers en klanten in gevaar te brengen. Er hoefde niet compleet te worden overgestapt naar een online marktplaats met een overweldigend aanbod: Scapino koos gewoon voor een nieuwe manier van persoonlijke verkoop, mét praktische betalingsoplossingen van SumUp. Gezien het succes zal dit nieuwe element nu een permanent onderdeel van de dienstverlening van Scapino worden, in plaats van een snelle oplossing voor pandemieproblemen.

Denkt u dat SumUp ook een ideale oplossing is voor uw bedrijf? Wilt u onze verkopers spreken over een maatwerkoplossing? Neem dan contact op via het onderstaande formulier.

Aaron Nevin

Laat uw onderneming samen met ons groeien.

We leren uw bedrijf graag beter kennen zodat we begrijpen wat u precies nodig heeft.