Koffie, gemeenschap en de kunst van het doorgaan: in gesprek met Little Lane Coffee Co.

Veel mensen dagdromen wel er eens over om een eigen bedrijf te beginnen, terwijl ze zich afvragen of ze alweer een pauze kunnen nemen van hun saaie kantoorwerk. Voor de meesten blijft het bij dagdromen. Jennifer en Graham waagden echter de sprong. 

Jennifer komt oorspronkelijk uit Limerick en had een baan in de financiële sector. Haar medeoprichter Graham is een Dubliner, die voor grote bedrijven in de consumentenretail werkte. Indrukwekkende functietitels dus! Samen besloten ze om een koffiezaak te openen die net iets anders dan anders moest worden, een idee uit Jennifers studententijd. 

Ze wilden zich volledig concentreren op één ding, en daar ontzettend goed in worden. Inmiddels draait Little Lane Coffee Co. alweer meer dan 2 jaar. Ze serveren verschillende soorten koffie en verkopen lokale Ierse producten van andere kleine ondernemers. En ze zorgen voor gemeenschap. 

We spraken met de twee Ierse caffeïnekenners over hun bedrijf, babyccino's en nog veel meer. Het werd een interessant gesprek! 

Wat vind je leuk aan je werk? 

“Natuurlijk is koffie voor ons ontzettend belangrijk. We besteden veel tijd om ervoor te zorgen dat de koffie zo goed mogelijk is, maar het gaat ook om het gemeenschapsgevoel om ons heen, de menselijke interacties, ervoor zorgen dat mensen zich welkom voelen en een beetje zonneschijn in hun dag brengen. Het kan zijn dat we meer dan 200 mensen zien op een dag. Maar soms nemen we net iets meer tijd om te vragen hoe het met ze gaat. Je weet nooit of je misschien de enige bent die ze die dag zien, of misschien zelfs wel die week of die maand. Het is zo dankbaar om te zien hoe iemand geniet van wat wij hebben opgezet. Dat maakt alle problemen die we hebben doorstaan om hier te komen de moeite waard.” 

Hoe hebben jullie de lockdowns overleefd?   

"Dit was ontzettend moeilijk, niet alleen voor ons maar ook voor zoveel bedrijven om ons heen.“ Het is alsof de de eerste anderhalf jaar die we in het bedrijf hebben gestoken, gewoon helemaal weggevaagd werden. En vervolgens moesten we compleet bij nul opnieuw beginnen, met ongeveer een week de tijd om alles op te zetten. We hebben ons hele bedrijf letterlijk van de ene op de andere dag helemaal herzien, alles opnieuw ontworpen en ontwikkeld. We zijn absoluut vastbesloten om hier niet aan onderdoor te gaan. We zijn overgestapt op een volledig afhaalmodel, aangepast aan de coronaregels. En we hebben onze online aanwezigheid sterker ontwikkeld met meer contact via sociale media en onze online winkel.”

Vertel ons over jullie gasten, het soort relaties dat jullie met hen hebben.

“Onze klanten komen uit alle lagen van de bevolking. Je leert de glimlachende gezichten kennen die hier iedere morgen langskomen. We hebben al veel mensen ontmoet die vrolijkheid verspreiden. Er was bijvoorbeeld een heel aardig stel dat vanaf dag één komt. Ze was hoogzwanger toen ze voor het eerst onze winkel binnenkwamen, en nu marcheert hun kleine meisje de meeste weekenden de zaak binnen voor een babyccino.”

Wat betekent SumUp voor jullie als kleine ondernemer?

“De meeste andere bedrijven hebben tarieven voor de transactiekosten. Met SumUp kunnen we onbeperkt groeien dankzij de vaste prijzen. De uitbetalingen zijn altijd betrouwbaar en op tijd geweest en de meeste mensen vinden het Air pinapparaat mooi, netjes, klein en modern. En onze gasten waarderen ook dat ze op zoveel verschillende manieren kunnen betalen.”  

En wat voor advies zou je iemand geven die ook een bedrijf wil starten?

“Wees niet bang om een risico te nemen 

Ga met je tijd mee, gebruik technologie 

Ken je community, begrijp de mensen 

Houd de trends goed in de gaten 

Er is altijd een manier, je moet 'm alleen maar weten te vinden.”


Op zoek naar manieren om net iets makkelijker zaken te doen? Bekijk onze pinapparaten en onze handige zakelijke tools.

Anna Marie Allgaier