Inhoudsopgave

Hoe kleine bedrijven de verzendkosten kunnen verlagen

Voor kleine bedrijven die online verkopen, kan verzending een uitdaging zijn. Er moet veel logistiek worden geregeld, wat op zich al een hoofdpijndossier kan zijn, maar belangrijker nog is dat verzending geld kost. U moet nadenken over verpakkingen, opslag voor uw voorraad en bezorgkosten.

E-commerce is populairder dan ooit en online verkopen biedt uw bedrijf geweldige kansen. Tegelijkertijd kunnen verzendkosten lastig zijn –vooral wanneer u een bedrijf hebt met minder kapitaal. Hoe duurder verzenden voor u is, hoe meer klanten moeten betalen om die kosten compenseren. Dat kan u weer omzet kosten.

Gelukkig zijn er tal van manieren om de verzendkosten te verlagen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit of het ethos van uw bedrijf.

Waardoor is verzending zo duur?

Laten we eerst precies uitleggen wat we bedoelen met verzendkosten. We kennen allemaal de extra kosten voor een artikel op Amazon, maar verzendkosten zijn meer dan één kostenpost. Onder de algemene term vallen ook:

  • Dozen, verpakkingen, tape, scharen en alle andere benodigdheden voor het verpakken van uw artikelen.

  • Koerierskosten voor het ophalen en bezorgen van artikelen.

  • Arbeidskosten voor het verzenden van het artikel (dus de kosten voor de tijd die uw medewerkers er aan kwijt zijn).

  • Import- en exportkosten wanneer u internationaal verzendt.

Dat lijkt veel, maar het is juist goed om de kosten zo uit te splitsen. Daardoor ziet u dat er veel mogelijkheden zijn om op uw kosten te besparen.

Wilt u dit uitproberen met een gratis SumUp Webwinkel? Dank kunt u eenvoudig een eigen webwinkel opzetten om aan de slag te gaan.

Maak een SumUp-profiel

Verpak uw artikelen beter

Het is gemakkelijker dan u denkt om de manier waarop u goederen verpakt te veranderen. Misschien vermindert u de kosten per pakket met slechts een paar cent, maar hoe meer u verkoopt, hoe meer dat oplevert.

Gewicht = geld

Let op het gewicht van uw verpakking. Gewicht is een belangrijke bepalende factor voor de kosten van uw verzending. U kunt misschien niet veel doen aan het gewicht van uw artikelen, maar er zijn manieren om efficiënter om te gaan met het gewicht van elk artikel.

U kunt het gewicht van uw pakketten verlagen door:

  • Golfkartonnen dozen te gebruiken om artikelen te verpakken: Golfkarton is sterker en lichter dan standaard karton en bestaat uit rijen kleine, met lucht gevulde groeven tussen de binnen- en buitenlaag van de doos.

  • Lichtgewicht verpakkingsmateriaal te gebruiken: U moet uw artikelen altijd strak inpakken, maar dat betekent niet dat u zwaar materiaal moet gebruiken. Bubbelfolie, luchtkussens en lichter pakpapier zijn stuk voor stuk goede opties.

  • Een op maat gemaakte verzendverpakking te ontwerpen: Ook al heeft uw artikel een onhandige vorm, dan nog geldt: hoe gemakkelijker u artikelen samen kunt verpakken en hoe beter ze passen bij de vorm van de doos, hoe minder materiaal u uiteindelijk nodig hebt.

Kies voor de juiste maat

Wanneer u op zoek bent naar verpakkingen, vindt u al snel iets dat groter is dan het artikel dat u verzendt. U hebt geen grote doos nodig om iets kleins zoals een kaars te verzenden. Bovendien bent u daardoor meer kwijt aan verpakkingsmateriaal dat het artikel onderweg naar de klant moet beschermen.

Door andere materialen te kiezen, zoals gevoerde enveloppen in plaats van dozen, kunt u snijden in zinloze kosten. Kijk ook naar gratis verpakkingen. Sommige vervoerders, zoals DHL, bieden dit aan –hetzij standaard of wanneer u betaalt voor specifieke verzendklassen.

Verzending tegen een vast tarief

Verzendbeleid en -tarieven veranderen voortdurend. Daardoor kan het moeilijk zijn om gelijke tred te houden, ook al doet u er alles aan om uw verpakking goedkoop te maken. Daarom zijn meer bedrijven overgestapt op vaste verzendkosten als een manier om de verzendkosten te verlagen.

Bij vaste verzendkosten blijven de verzendkosten constant, ongeacht het gewicht, de grootte of de vorm van het artikel. Soms is het goedkoper om te kiezen voor vaste verzendkosten, maar dat is zeker niet het enige voordeel.

Dankzij de consistentie van vaste verzendkosten kunt u de kosten gemakkelijker berekenen. Plotseling kunt u rekenen met een vast bedrag in plaats van met variabele kosten. Daardoor hoeft u uw onkosten niet te schatten. En uw klanten zullen de duidelijkheid van vaste verzendkosten waarderen.

Lagere vervoerskosten

Een andere factor die de verzendkosten vaak opdrijft, is de koerier die u gebruikt om artikelen te bezorgen. Neem de tijd en bekijk al uw opties om een vervoerder te vinden die bij uw budget past. Wanneer u klanten in andere landen hebt, moet u ook de import- en exporttarieven bekijken.

Er is altijd concurrentie tussen vervoerders. Daardoor kunt u mogelijk onderhandelen over een lager tarief. U kunt ook rechtstreeks onderhandelen met leveranciers, als u die hebt, om artikelen rechtstreeks naar u te laten verzenden. Daardoor kunt u de kosten gemakkelijker beheersen.

Een andere manier om de kosten van vervoerders te verlagen, is door andere leveringsmethoden te implementeren waarin vervoerders geen rol spelen. Overweeg om lokale bezorging aan te bieden of bestellingen te laten afhalen in de winkel.

Bij lokale bezorging kunt u bestellingen zelf bezorgen, waardoor u geen koerierskosten betaalt. U kunt in uw verzendbeleid een maximale afstand voor lokale bezorging opgeven, zodat klanten precies weten wat hun opties zijn. Lokale bezorging is meestal minder duur voor uw klanten, aangezien uw verzendkosten dalen –en dus ook uw prijzen.

Ophalen in de winkel is een andere manier om bezorgdiensten uit het verzendproces te verwijderen. Als uw klanten kiezen voor afhalen in de winkel, betaalt u helemaal geen verzendkosten.

U hoeft uw artikelen niet ergens heen te sturen –en dus ook geen dozen in te pakken of vrachtwagens te huren. Ophalen in de winkel is ook niet noodzakelijkerwijs beperkt tot een bepaalde locatie, want de klant bepaalt of hij u bezoekt of niet.

Beide leveringsopties zullen uw bedrijf ten goede komen. En beide methoden leveren veel op:

  • Meer mogelijkheden om in contact te komen met uw klanten en community.

  • Een betere ervaring voor uw klanten, omdat zij niet te maken krijgen met vertragingen of variaties in kosten voor bestellingen.

  • Meer omzet. Klanten besteden in de winkel gemiddeld 25% meer en geven meer uit wanneer ze kiezen voor ophalen in de winkel of lokale bezorging.

Al deze strategieën kunnen u veel stress en geld besparen bij het afhandelen van bestellingen van klanten. Lagere verzendkosten leiden tot tevredener klanten, en tevredener klanten besteden meer.

Max Elias